ЗМІСТ
Загальна передмова . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
ЧАСТИНА ПЕРША. ДОРОЖНЯ КАРТА
1. Термінологічний інструктаж . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
2. Правила для подорожніх: системні засади музичного модернізму . . . . . . . . . . . . . . . . 33
3. Модернізм vs романтизм: поєдинок на шопенівській території . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
4. Огляд стильових явищ музичного модернізму . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
4.1. Стильовий тандем «імпресіонізм – символізм» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
4.2. Феномен музичного експресіонізму . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
4.3. Антиромантична природа музичного неокласицизму . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
4.4. Неофольклоризм у контексті модерністської естетики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
4.5. Урбанізм і споріднені локальні стилі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
4.6. Музичний модернізм у пошуках нової простоти . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
5. Концепти модерністської музичної драматургії . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136
Додаток до «Дорожньої карти»: піруети модерністського театру . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .160
Окрема передмова . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
ЧАСТИНА ДРУГА. ГОЛОВНИЙ МАРШРУТ
1. Париж: старт подорожі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
1.1. Клод Дебюссі: той, хто йшов попереду . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
1.2. Моріс Равель: той, хто йшов по-своєму . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192
2. Відень: історія прориву . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
2.1. Арнольд Шенберґ: Прометей закутий . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
2.2. Альбан Берґ: прощання з романтизмом . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
2.3. Антон Веберн: зустріч із авангардом . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
3. Берлін – Франкфурт – Мюнхен у супроводі неокласичного дуету . . . . . . . . . . . . . . . . 249
3.1. Пауль Гіндеміт: слідами великих у пошуках істини . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
3.2. Карл Орф: слідами древніх у пошуках елементарного . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272
4. І знову Париж: Півень vs Арлекін . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
Додаткова екскурсія: паризькі розваги Еріка Саті . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301
4.1. Артюр Онеґґер: традиція, вмонтована в сучасність . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308
4.2. Франсіс Пуленк: сучасність мовою традиції . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316
ЧАСТИНА ТРЕТЯ. СПЕЦІАЛЬНА ПРОПОЗИЦІЯ
1. Будапешт – Варшава – Брно: «ходіння модерністів у народ» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326
1.1. Бела Барток: рівний титанам . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340
2. Рим: у програмі – італійський квартет . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 351
2.1. Отторіно Респігі: зачарований імпресіонізмом . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363
3. Лондон: знайомство з новоанглійським ренесансом . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 373
3.1. Бенджамін Бріттен: портрет у національному інтер’єрі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 386
4. Нью-Йорк: парадокси Чарльза Айвза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 398
Додаткова екскурсія: Джордж Гершвін та «увесь цей джаз» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .412
5. Повернення до Парижа: авангард на порозі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .425
5.1. Едґар Варез: тембр понад усе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 438
5.2. Олів’є Мессіан: насправді я кольоровий . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 447
Дармштадт: усе з нуля! (анонс наступної подорожі) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 457
Післямова . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 467
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .470